Menu
Statul Major al Forțelor Navale
25 august 2018
Telefon: 0744 359 518

Sfârşit de săptămână pe mare. Experienţa primei bricuiri a punţilor

Sâmbătă, prima zi a sfârşitului de săptămână, ne găseşte tot pe mare în navigaţie cu motor în Marea Ionică urcând spre nord-vest. În timpul nopţii am trecut pe lângă insulele Chefalonia, Lefkada, Corfu, destinaţii turistice estivale cunoscute pentru conaţionalii noştri. Deşteptarea, pentru că şi pe navele noastre militare se dă deşteptarea, ne găseşte cu insula grecească Kerkira în tribord pe lângă care am navigat cea mai mare parte a dimineţii.

Este weekend, vreme frumoasă, 26-27 de grade şi 65% umiditate în aer, aşadar condiţii perfecte pentru... prima bricuire a punţilor exterioare. Azi dar şi mâine are loc curăţenia pe navă înainte de intrarea în primul port de escală, Durres din Albania. Ingrediente: nisip, bucăţi de tendă (este vorba de bucăţi de pânză groase în cazul de faţă provenite din vechile vele vegetale ale navei în prezent fiind echipată cu vele sintetice), apă şi multă sudoare şi efort din partea cadeţilor care execută tradiţional această muncă la bordul navei, sub conducerea şi supravegherea membrilor echipajului. Operaţie precedată la puntea centru de spălarea şi curăţarea tuturor grătarelor de lemn de pe navă. Participă toţi cadeţii, români, germani sau din spectrul internaţional amintit în corespondenţele anterioare, în ţinuta adecvată, adică şort, papuci, cei mai mulţi la bustul gol, mai puţin fetele, evident. Unii cu entuziasm, alţii doar pentru că trebuie făcută, unii sunt chiar apatici. Pe puntea dunetă, la pupa, cadetul chinez Dazhou Lan aflat într-o echipă mixtă cu cadeţi români nu prea reuşea să ţină pasul cu colegii, brusc motivaţi la vederea aparatului de fotografiat. La puntea centru însă poloneza Alicja Zejmo, ajutată şi de constituţia mai mult decât atletică, izbutea în mod constant să-şi lase în urmă colegii. Bricuirea este o muncă destul de grea, cea mai mare parte executată stând în genunchi, care constă în curăţarea prin frecare a punţilor exterioare cu nisip şi o bucată de tendă. Dar cadeţii au şi tinereţea de partea lor aşa că până la masa de prânz operaţia este executată pe toate cele trei punţi. În a doua parte a zilei se continuă curăţenia pe navă, inclusiv la interior.

Pentru că avem un avans faţă de programul navei se hotăreşte să stăm la ancoră timp de 24 de ore în zona insulei greceşti Othnoi undeva la limita apelor teritoriale dintre Grecia şi Albania urmând ca duminică seara să pornim la drum şi intrând în Strâmtoarea Otranto să ajungem în portul Durres luni dimineaţă la ora 9. Drept urmare, la ora 17 se fundariseşte  (se lasă) ancora din tribord (partea dreaptă a navei) cu patru chei de lanţ (o cheie de lanţ are aproximativ 25 sau 27 de metri iar N.Ş.Mircea are, dacă cineva este curios, 10 respectiv 11 chei de lanţ corespunzătoare celor două ancore din babord şi tribord adică între 250 şi 300 de metri de lanţ pentru fiecare ancoră dar la bord sunt păstrate şi cele două ancore vechi de tip Amiralitate care au fost înlocuite la reparaţia capitală de la Hamburg acum mai bine de 50 de ani), pe un fund mâlos la o adâncime de 37 de metri. Rămânem ancoraţi pentru restul nopţii la nord-vest de insulă la o distanţă de nouă cabluri (un cablu reprezintă a zecea parte dintr-o milă marină şi are aproximativ 180 de metri). Ancorarea lângă insulă înseamnă semnal puternic pentru telefonia mobilă şi evident acces la date mobile (internet) la tarif de Uniunea Europeană sau, altfel spus, toată lumea fericită în această lume digitală în care trăim, chiar şi pe mare. Sărbătoritul zilei este Konstantin Brill, cadet german, care a împlinit frumoasa vârstă de 24 de ani pe mare, aici în Marea Ionică lângă insula grecească Othonoi.

Text şi foto: Bogdan Dinu

Comunicat de presă

BackShare:   

Loading data ...