Menu
Statul Major al Forțelor Navale
31 august 2018
Telefon: 0744 359 518

Abandonaţi nava!

Dimineaţa zilei de 31 august, ultima a lunii şi calendaristic, cel puţin, a verii, ne găseşte navigând cu motor cu o viteză de 5,5 noduri tot în Marea Adriatică, travers de Muntenegru. Este o etapă de marş foarte scurtă de numai trei zile şi suntem în grafic, chiar avem un avans considerabil. La ora 10 intrăm în apele teritoriale ale Croaţiei şi mai spre seară intenționăm să rămânem în derivă lângă una dintre numeroasele insule şi insuliţe din zonă. Azi are loc, la bord, unul dintre exerciţiile importante ale marşului, cel de luptă împotriva incendiilor, urmat de cel de abandon a navei, cu lansarea plutei de salvare şi părăsirea navei de către echipaj. O parte dintre cadeţi şi membrii echipajului, echipaţi cu vestele de salvare, chiar vor sări în apă, de la puntea centru, şi vor înota până la pluta de salvare, deci va fi ceva foarte aproape de realitate.

 Dar până la activitate, în prima parte a dimineţii, căpitanul Flaviu Kmen, şeful mecanic al navei, face o prezentare a materialelor de vitalitate, astfel încât cadeţii să înţeleagă mai uşor cum se va acţiona pe timpul exerciţiilor. De data aceasta, exerciţiul este condus de partea română. La început, le sunt prezentate modul de acțiune la incendiu, apoi materialele și echipamentele. Fiecare dintre cadeți manevrează furtunul de incendiu, iar o parte dintre ei, inclusiv fete, se echipează complet cu costumul de protecție, cască, mască de oxigen, mănuși, cizme. Pe o căldură de 35 de grade și un soare nemilos, fiecare astfel de echipare este echivalentul unei saune.

Tot până în masa de prânz, cadeţilor români le sunt repartizate lucrările de matelotaj pe care trebuie să le realizeze şi să le prezinte, peste două săptămâni, la examenul de la finalul marşului. La puntea centru, maistrul militar principal Ionuț Comună le arată cadeților români și străini cum să facă o ancoriță din saulă. O adevărată enciclopedie vie a lucrărilor de matelotaj, maistrul Comună duce, până aproape de artă, această pasiune pentru realizarea de obiecte decorative sau de folosință cotidiană din saulă sau parâmă. Paiete (covorașe), „urși” (tot un fel de covorașe dar mai „pufoase”, realizate pe un fel de cadru de lemn, asemănător gherghefului), împletituri, practic orice se poate realiza cu pricepere și pasiune. Detașat de la Școala de Maiștri Militari a Forțelor Navale „Amiral Ion Murgescu” ca specialist grup manevră vele, pentru acest marș, este unul dintre cei mai pricepuți din marină (pasionat și de „bucătăreală”, îl găsesc deseori în bucătărie, ajutându-i din plăcere pe cei de acolo în timpul liber), alături de maistrul militar clasa a II-a Marius Tomiță, de la aceeași școală sau șeful de echipaj, maistrul militar clasa a II-a Cristian Gâzea și maistrul militar clasa a IV-a Mihai Alexandru. Cadeții se întâlnesc cu lucrările de matelotaj doar în practica de la bordul N.Ș. Mircea, unii dintre ei sunt interesați și realizează cu plăcere lucrările pe care le-au primit ca temă, dar mai apoi contactul cu această veche îndeletnicire marinărească dispare.

La ora 15 se aude comanda „Stop mașina!”, urmată de fundarisirea ancorei din tribord cu patru chei de lanț. Ne aflăm la 13 mile marine travers de exclava Bosnia-Herțegovina și la șapte mile sud de insula croată Mljet. Marea este plată, „cearceaf” am putea spune, nu sunt valuri deloc, deși adie o briză ușoară, de un albastru ultramarin și o salinitate ridicată, care asigură o bună flotabilitate - cadrul perfect pentru ceea ce avea să urmeze. Brusc, soneriile navei încep să sune: „Incendiu în cazarma trei!”. Intervine grupa de vitalitate, dar incendiul nu poate fi stăpânit și continuă să se extindă. Comandantul ordonă abandonarea navei. Evident, este scenariul unui exercițiu, dar de data aceasta foarte aproape de realitate. Pluta de salvare, umflată în prealabil la prova, era deja lansată la apă și legată de navă în bordul tribord. În serii de câte zece, echipați cu veste de salvare, echipajul sare rând pe rând în apă de la puntea centru, înoată până la insulă, unde sunt ajutați să urce. Când pluta este plină este trasă lângă bordaj, iar „naufragiații” revin la bord pe scara de pilot. Exercițiul se desfășoară în condiții de siguranță deplină, cei doi scafandri de la bord, caporalii Ion Stoica și Cezar Butulescu, detașați de la Divizionul 175 Nave Scafandri, sunt demult în apă, gata să acorde asistență dacă este cazul, ca și bombardul navei care se învârte permanent în jurul plutei. Cățărați în bordul tribord maistrul militar clasa a II-a Marius Tomiță și căpitanul Sergiu Șerban de la Academia Navală repetă cu răbdare fiecărui cadet: „Mâna stângă sub brațul drept, dreapta pe nas, un pas mare în față, salt!”. Exercițiul are obiective clare și nu s-a dorit să fie o baie în mare liberă, dar ca să fim sinceri, este binevenit pe această vreme caniculară. Apa este caldă, limpede, dar... foarte sărată. Singurul regret este faptul că nu putem să sărim fără vesta de salvare. Regulile sunt stricte și nu există excepții. Mai bine de trei ore a durat exercițiul, iar comandorul Mircea Târhoacă, comandantul navei, ca de altfel și comandorul Gabriel Moise, nu s-au mișcat din bordul tribord, până când ultimul om nu a revenit la bord. O zi plină, un exercițiu mai mult decât reușit, cu obiectivele atinse, plus bonus o baie în mare, adică un echipaj mulțumit. Sărbătoritul zilei la bord este subofițerul german Malte Kruip, care a împlinit 34 de ani, aici în Marea Adriatică, dar care, ca să fac un joc de cuvinte, nu a abandonat nava!

La ora 19.25, pornim motorul și ne continuăm drumul spre nord-vest, cu o viteză de șase noduri și intenționăm să ancorăm mâine, în jurul orei 17, în rada portului Split. S-a lăsat noaptea peste un peisaj magnific, dar pe puntea dunetă cadeții noștri nu au încheiat ziua, caută Steaua Polară și așteaptă să răsară luna, pentru a lua cu sextantul înălțimea la doi aștri, poate chiar să stabilească astronomic punctul navei, adică să înceapă să deslușească ceea ce înseamnă navigația astronomică.

Text și foto: Bogdan Dinu

Comunicat de presă

BackShare:   

Loading data ...