Menu
Statul Major al Forțelor Navale
1 septembrie 2018
Telefon: 0744 359 518

„Stewards on the mess room!” În rada Splitului la început de toamnă

1 septembrie, începutul toamnei calendaristice ne găsește tot în navigație cu motor printre numeroasele insule croate, foarte aproape de Split. După o noapte în care am parcurs 75 de mile de când am ridicat ancora aseară, pe la sud de insula Lastovo, în dimineața aceasta, ziua se anunță cu cer variabil, mai mult noros la răsăritul soarelui, cu 25 de grade în atmosferă și un vânt din direcția est cu trei metri pe secundă. Peisajul este superb, total diferit de insulele grecești sau coasta albaneză, cu insule muntoase și verzi. Navigăm prin arhipeleagul croat Hvarbrak, ocolim insulele Korkula (a șasea insulă ca mărime din Croația supranumită și „Micul Dubrovnik” în care se află presupusa casă în care s-ar fi născut Marco Polo) și Hvar prin nord-est și apoi prin canalele Viski și Hvarski prin nordul peninsulei Peljesac, intrăm prin canalul Braci, în rada Splitului sau canalul Split cum mai apare pe hărți.

Este sâmbătă și, pentru că mâine intrăm în port, este și zi de curățenie pe navă. Se spală doar grătarele și punțile și nu se mai bricuiește, deoarece nu a trecut nici măcar o săptămână de la ultima activitate de acest fel. Așadar, un program mai relaxat după ziua solicitantă de ieri cu exercițiul de abandon al navei. Și pentru că suntem mai relaxați, astăzi o să vorbim despre ospătari, știți, acei membri ai echipajului care „intermediază” drumul mâncării pe vapor de la bucătăria din prova navei până în salonul de la pupa, acei oameni răbdători care ne servesc la masă de trei ori pe zi. Pentru cei care trebuie să precizăm că, pe navele marinei militare, ospătarii nu sunt niciodată doar... ospătari. Toți au rol pe navă, așa că, în cazul velierului nostru, o să-i găsim și la manevra prova sau pupa, la manevra velelor sau mai știu eu unde. Atunci când sună soneriile cu semnalul specific urmat de anunțul de la stația de amplificare: „Veselarii! Veselarii!” și apoi în engleză, ”Stewards on the mess room!” știm că se apropie ora mesei și sunt chemați să ridice mâncarea din bucătărie. Dar pentru ei munca începe cu cel puțin o oră înainte și se încheie poate și cu două ore după masă.

Pe N.Ș. Mircea, în acest marș de instrucție sunt patru ospătari, dar nici unul dintre ei nu se regăsește în echipajul de bază al navei (cadeții, soldații și gradații profesioniști se „gospodăresc” singuri în cazărmile de la prova). Caporalul Raluca Duță servește în elegantul salon de la pupa navei și este un veteran al marșurilor de instrucție și misiunilor pe mare - când ajungem în țară pe 20 septembrie coboară schela de pe bric și își mută „sacul de marinar” pe fregata „Regele Ferdinand”, pentru că pe 24 septembrie pleacă iar pentru o lună într-o nouă misiune în Marea Mediterană - așa că este stăpână pe situație. Detașată de la Școala de Aplicație a Forțelor Navale, reușește întotdeauna să aducă un plus de culoare și eleganță în decorarea mesei și a salonului, chiar cu o tentă națională tricoloră. La careul ofițeri, îl regăsim pe caporalul Florin-Ionuț Neacșu, de la Divizionul 67 Nave Purtătoare de Artilerie de la Brăila, și el un veteran al ultimelor 3-4 marșuri de instrucție, în timp ce greul de la careul maiștrilor (se află o punte mai jos și se mănâncă în două serii, așa că volumul de muncă este mai mare), îi găsim pe soldații Georgică-Nicușor Soare și Marius Moroie, ambii de la Divizionul 146 Nave Minare-Deminare, din echipajul puitorului de mine 274 Viceamiral Constantin Bălescu, că tot aminteam într-o corespondență trecută că la N.Ș. Mircea găsim marinari din toate unitățile marinei. Nu insist mai mult, am vrut doar să îi menționez și pe cei pe care nu îi vedem aproape niciodată în fotografiile marșului de instrucție dar care, la fel ca toți membrii echipajului, au rolul lor bine definit pe navă și, de ce nu, și în menținerea moralului echipajului. În altă ordine de idei, astăzi a fost aplaudat generos la puntea centru caporalul Alexandru Samoilă, mecanic vitalist de felul lui, care a împlinit vârsta de 28 de ani pe mare, aici la câteva cabluri de portul Split.

La lăsarea nopții, după coborârea pavilionului și a geacului, admirăm panorama portului și luminile orașului, spuneam mai devreme că suntem ancorați doar la șase cabluri de uscat, avem 40 de metri sub chilă și ancora tribord lăsată cu patru chei de lanț. Mâine dimineață, la ora 8.30, începe oficial și escala noastră de trei zile în Split, unde vom staționa la dana 17 din portul Gradska.

Text și foto: Bogdan Dinu

Comunicat de presă

BackShare:   

Loading data ...