Menu
Statul Major al Forțelor Navale
4 septembrie 2018
Telefon: 0744 359 518

Ambasador în țara celor 1.000 de insule. Velele croate ale N.Ș. Mircea

Plouă în ultima zi de escală în Split. La început, mai ușor la ridicarea pavilionului și a geacului, apoi torențial. Abia după ora 10.30, când soarele se arată din nou, se poate trece la montarea tendaletului la puntea dunetă și pupa, deoarece azi are loc și recepția oficială de la bordul navei. Trebuie spus că unul din motivele pentru care a fost ales orașul Split pentru escală a fost și dorința Academiei Navale „Mircea cel Bătrân” de a dezvolta proiectele de colaborare cu instituții similare de aici. Ieri, nava a fost vizitată de domnii conferențiari Nikola Racic, decan, și Pero Vidan, prodecanul Facultății de Studii Maritime din cadrul Universității din Split, gazdă fiind căpitanul Sergiu Șerban. Azi a fost rândul conducerii navei, a comandorului Mircea Târhoacă, căpitanului Sergiu Șerban și aspirantului Cătălin Șișman de la Academia Navală „Mircea cel Bătrân”, dar și a șase studenți (trei români, doi polonezi și un chinez) să răspundă vizitei, iar ceea ce am văzut acolo este de natură să ne bucure și să constituie bazele unei colaborări serioase (polonezii au deja o colaborare anterioară, iar cadeții Alicja Zejmo și Marcin Kleparski chiar știau despre ce este vorba, instituțiile organizează de ceva timp conferințe comune). Simulatoare de navigație moderne, laboratoare, o sută de cadre didactice, peste 1.500 de studenți și, mai ales, de anul acesta a fost înființată o secție militară, unde, pentru început, vor studia aproximativ 30 de studenți croați, dar și din Serbia și Muntenegru. Promițător.

Revenind la recepția oficială, pe puntea dunetă s-au reunit peste 80 de persoane, iar Forțele Navale ale Croației au fost bine reprezentate de numeroși ofițeri și maiștri militari de la mai multe unități (Flotila, Garda de Coastă, Baza Logistică Navală, Centrul de Pregătire, Batalionul de Supraveghere și Recunoaștere, etc.) conduși de locotenent-colonelul Ivan Vukovic, comandantul Centrului de pregătire de aici din
Split. O surpriză plăcută a fost revederea cu căpitanul Slaven Jurisic, care acum zece ani a participat la marșul de instrucție din 2008, în calitate de proaspăt aspirant. Frumoasă revedere și iată cum N.Ș. Mircea reunește la bord prieteni sau foști membri (chiar dacă temporar) ai echipajului din marșurile de instrucție trecute. De altfel, întâmplarea a făcut să fie prezenți la bord mai mulți membri germani din echipajul de acum un an sau chiar de la cel din luna iunie, aflați în vacanță aici la Split sau pe insulele din jur. O revedere interesantă pentru toată lumea. Urările de bun venit au fost adresate de către doamna Alina Danet, funcționarul consular de la consulatul onorific din Split, în absența diplomaților noștri (am amintit în corespondența de ieri motivele și contextul), precum și de comandorii Gabriel Moise și Mircea Târhoacă. Nu au mai fost cântece marinărești, dar nu a lipsit ceremonia coborârii pavilionului și a geacului. Au fost prezenți cadeții străini, cei români, dar și germani care s-au bucurat de prezența atașatului militar de la ambasada Germaniei de la Zagreb, locotenent-colonelul Dirk Bocklet. A onorat invitația, așa cum a promis cu o zi înainte, și președintele consiliului local municipal, încântat de navă, domnul Igor Stanisic.

Aminteam ieri de legătura dintre N.Ș. Mircea și Croația, mai exact, velele din dotarea navei sunt produse de firma Dustom Sail din această țară. Am avut plăcerea să îl avem invitat și pe domnul Ivan Markovic, managerul companiei. Firma a fost înființată de Dusko Tomic, acum în vârstă de 70 de ani, foarte activ încă, cel care a și venit în România în anul 2014, pentru verificarea datelor necesare realizării velelor noi din dacron pentru velierul nostru, iar afacerea este continuată și de fiul său, Boris Tomic. Este o afacere de familie, numele provine din alăturarea primelor litere din numele fondatorului, cu prima facilitate de producție deschisă la Zagreb și a doua la Sibenik (85 de kilometri de Split), la jumătatea distanței dintre Split și Zadar, unde lucrează în jur de 25 de angajați. În 2014, cu N.Ș. Mircea a fost un contract contracronometru, care a trebuit să fie finalizat în doar 60 de zile și, chiar dacă de atunci nu a mai produs vele pentru un mare velier ca al nostru, comenzile vin acum din direcția segmentului de lux, și ca dimensiune și ca valoare, dar, în general, acoperă în proporție de 85% toate comenzile din zona coastei dintre Split și Zadar și chiar mai la nord. Firma are o cifră de afaceri de aproximativ 3 milioane de euro anual și produc 1.000 de vele pe an. Din perspectiva producătorilor de materiale pentru vele, ca vânzări, Dustom Sail se plasează undeva la jumătatea clasementului european al firmelor de specialitate. Ceea ce voiam să subliniez este deschiderea și destinul maritim al Croației, o țară ale cărei venituri provin în mare măsură din turism, o țară „de coastă” și insulară, cu doar patru milioane de locuitori, dar cu 1.000 de insule. Poate nu o să credeți, dar cu 6.000 de ambarcațiuni charter este cea mai mare concentrație și destinație de acest fel din lume, nu din Europa. Probabil, pe toată coasta Croației sunt peste 50.000 de ambarcațiuni de toate felurile. Aceasta explică cererea și oferta, traficul maritim și turistic de aici din Split (unde am văzut ambarcațiuni de toate felurile, veliere de curse de multe milioane de euro, iahturi și megaiahturi, chartere luxoase, feriboturi, catamarane, nave de croazieră uriașe) și definește un stil de viață până la urmă. Acesta e locul unde N.Ș. Mircea și-a făcut simțită prezența, unde pavilionul românesc a fluturat, aici la cheul portului Luka, în fața vechiului palat al lui Dioclețian (de altfel, din turnul catedralei Sf. Domnius, nava noastră era admirată în toată splendoarea ei de turiști de toate națiile) și locul de unde mâine dimineață vom pleca spre sud spre ultima noastră destinație, insula Creta.

Text și foto: Bogdan Dinu  

Comunicat de presă

BackShare:   

Loading data ...