Menu


ISTORIC

NAVA ŞCOALĂ DE SUPORT LOGISTIC

PENTRU FREGATE "CONSTANŢA"

Nava Bază pentru Submarine Constanţa

    Prin rezoluţia preşedintelui Consiliului de Miniştri pe Referatul Inspectoratului General al Marinei nr. 345/05.10.1926 a fost aprobată realizarea a două contratorpiloare (distrugătoare), a unui submarin şi a unei nave bază.
    La 11 martie 1927 a fost încheiat la Bucureşti contractul cu nr. 11002, între Ministerul de Război din România şi Societatea Anonimă a Şantierelor din Fiume, pentru construcţia unei nave bază cu deplasament şi încărcătură normală de 2.300 tone. Termenul prevedea 21 de luni de şedere în şantier şi probe, de la data semnării contractului. La 3 noiembrie 1929 a fost lansată la apă nava bază ce avea la bord instalaţiile necesare pentru deservirea a trei submarine.
    Nava bază a plecat spre ţară sub comanda lt.cdor Alexandru Bardescu. Bastimentul avea 1.609 tone deplasament şi atingea viteza de 13 Nd. Nava a făcut călătoria de la Fiume la Constanţa în 115 ore, fără escală, intrând în rada portului Constanţa la data de 20 iunie 1931.
    Prin Ordinul de Zi nr. 22 din 27 iulie 1931 al Inspectoratului General al Marinei, a intrat în serviciu în mod oficial făcând parte din structura Diviziei de Mare, sub numele de NMS Constanţa.
     Principalele caracteristici ale navei:
- deplasament de 2300 tone
- pescaj 3,50 m
- lungime maximă 77,32 m
- lăţime 11,28 m
- pescajul – 4,1 m - viteză 13 Nd
- raza de acţiune 12000 mile marine
- iniţial aceasta a fost dotată cu două tunuri de 102 mm şi tunuri AA de 40 mm.

    La 11 noiembrie 1931 NMS Constanţa a ajuns la Fiume pentru preluarea submarinului Delfinul, lansat la apă la 22 iulie 1930. La 23 noiembrie Constanţa a pornit cu Delfinul spre portul Pola, pentru probele de recepţie, care n-au corespuns sub aspect tehnic, iar submarinul nu a putut fi livrat. Abia la 7 februarie 1936 nava bază Constanţa a revenit la Fiume şi la 9 mai delegatul României, comandorul Victor Schmidt, a preluat submarinul, ridicând pavilionul românesc.
    De la 1 aprilie 1932 Constanţa a fost armată şi a primit misiunea permanentă de navă-şcoală.
Urmare a evenimentelor de la 23 august 1944, la 30 august orele 2.40, în portul Constanţa au intrat primele unităţi navale sovietice. În ziua de 5 septembrie 1944 ofiţeri şi soldaţi sovietici înarmaţi au pătruns la bordul navelor militare aflate în portul Constanţa şi au debarcat echipajele române, ofiţerii şi maiştrii fiind internaţi în clădirea Gării Maritime.
    Împreună cu distrugătoarele Regele Ferdinand, Regina Maria, Mărăşti, Mărăşeşti şi cu alte nave la Marinei Regale, în ziua de 12 octombrie 1944, la orele 16.00, nava bază Constanţa a părăsit portul Constanţa, având la bord echipaj sovietic şi a intrat în compunerea flotei sovietice. Nu a mai fost returnată statului român.

Nava Şcoală de Suport Logistic pentru Fregate Constanţa


    - 09.12.1976 a început construirea navei
    - 17.11.1979 nava este coborâtă de pe cala de construcţie şi primeşte botezul Dunării
     - 25.10.1980 se înmânează pavilionul navei
     - 30.10.1981 - în conformitate cu ordinul Ministrului Apărării Naţionale nava primeşte denumirea de Escortor nr. 281 şi intră în compunerea Divizionului 339 Vânătoare de Submarine
    - 20.11.1986 – conform aprobării Ministrului Apărării Naţionale pe raportul Marelui Stat Major nr. STI/5014 din 06.11.1986, începând cu 20.11.1986, s-a înfinţat la pace U.M. 02018, din care face parte şi Escortorul 281, garnizoana Midia
    - 04.05.1987 prin Ordinul Comandamentului Marinei Militare nr. PA 00387 conform aprobării Ministrului Apărării Naţionale, Escortorul 281 a schimbat subordonarea de la Comandamentul Marinei Militare la Comandamentul Centrului de Scafandri


    - în baza ordinului Ministrului Apărării Naţionale pe raportul Comandantului Marinei Militare din 16.07.1991 în afară de numărul tactic, navele Marinei Militare vor purta şi nume. Nava Bază propulsată 281 primeşte numele de Constanţa
    - în conformitate cu Ordinul Şefului SMG cu nr. S.E. 3/788 din 06.06.2000 începând cu 15.06.2000 nava Constanţa trece în subordinea Divizionului 306 Nave Şcoală al Academiei Navale Mircea cel Bătrân cu denumirea de Nava Şcoală Constanţa 281
    - 01.07.2006 intră în componenţa Flotilei 56 Fregate, sub denumirea de Navă Şcoală de Suport Logistic pentru Fregate Constanţa.


    Flotila 56 Fregate este continuatoarea tradiţiilor Escadrilei de Distrugătoare din perioada 1920 – 1961, considerată careul de aşi al Marinei Regale Române, astfel: distrugătorul Regele Ferdinand – asul de cupă, distrugătorul Regina Maria – asul de pică, distrugătorul Mărăşeşti – asul de treflă şi distrugătorul Mărăşti – asul de caro. Alături de fregatele Regele Ferdinand, Regina Maria şi Mărăşeşti face parte din careul de aşi al Forţelor Navale Române fiind considerată asul de caro.

Comandanţii navei 281:

Gradul Nume şi prenume Perioada
Lt. Maj. ŢIGANUŞ Emil 1982-1985
Cpt.Rg.1 DAISA Ernest 1985-1988
Cpt.Rg.1 BURGHECEA Gheorghe 1988-1992
Cpt.Rg 2 MÂNDRU Radu 1992-1995
Lt. Cdor. STĂNESCU Dorin 1995-2003
Lt. Cdor. ENACHE Theodor 2003-2005
Lt. Cdor. VOCHIŢU Bogdan 2005-2008
Lt. Cdor. COJOCARU Cornel 2008-2010
Cpt. Cdor. MODORAN Cătălin 2010

    Prin Nota Documentară a Serviciului Istoric al Armatei cu nr. A 3471 din 15 iulie 2010, Nava Şcoală de Suport Logistic pentru Fregate Constanţa este recunoscută ca şi continuatoare a tradiţiilor Navei Bază pentru Submarine Constanţa, intrată în serviciu la 27.07.1931 (ziua navei).