Menu
Statul Major al Forțelor Navale
20 aprilie 2021
Telefon: 0744 359 518

Jᴜrnal de bord – Ziua 2 la Nava-Şcoală ”Mircea”

20 aprilie 2021 – Adesea, cunoaşterea vine din interior...

Primăvara și marea, asemenei unei femei frumoase, au în comun misterul, imprevizibilitatea și sunt guvernate de zodia capriciului. Programul celei de-a doua zile de instrucție a elevilor militari la bordul navei-școală „Mircea” a fost tulburat de ploaia măruntă și sâcâitoare ce s-a abătut asupra Constanței.

Încă de la prima oră, frumusețea răsăritului de soare a fost umbrită de mantia plumburie de nori care întuneca cerul. În acest peisaj bacovian, care integrează aproape perfect siluetele celor două fregate acostate în Portul Militar, eleganța desăvârșită a navei-școală „Mircea” se distinge ca desprinsă dintr-o poveste. Eleganța catargelor cu parâmele de manevrare a velelor perfect întinse epatează din orice unghi, asemeni zâmbetului misterios elaborat pe o pânză cenușie de mâna genială a unui pictor renascentist.

Protejați de ploaie de scurtele de camuflaj, elevii militari, își fac apariția, în șir indian, pe dană și, în aceeași formulă, urcă ordonat la bord. Programul zilei a fost reconfigurat astăzi, astfel încât elevii să petreacă mai mult timp la adăpostul cazărmilor. Instructorii militari îi împart din nou pe grupe și îi repartizează pe ateliere de lucru. Prima grupă ia loc în băncile din cazarma 3 pentru a lua notițe despre structura și osatura navei. Un aspirant și un maistru militar de vârste apropiate, le explică pas cu pas noțiunile care se derulează dinamic într-o prezentare PowerPoint. În timp ce unii elevii absorb gesticulația și discursul instructorilor, alții privesc cu încruntarea concentrării filele caietului studențesc în care iau grăbiți notițe despre activitatea zilei.

Dincolo de peretele de chesoane al cazărmii 3, în cazarma 2, grupele de electricieni și de mecanici asistă la o prezentare a echipamentului de vitalitate care se găsește la bordul unei nave. Noțiunile privind rolul de vitalitate nu le sunt străine elevilor militari, astfel încât, partea a doua a atelierului este una practică și îi implică direct. Scenariul este simplu: un incendiu a izbucnit în spatele unei uși închise. Maiștrii militari Marian Dimancea și Alexandru Opincaru le pun elevilor la dispoziție toate ustensilele necesare intervenției și îi lasă să acționeze, conform teoriei învățate. Intervenția simulată este urmărită și corectată pas cu pas. Vitalitatea la bordul navei nu este un punct ce poate fi tratat cu superficialitate. Echipa de vitalitate de la bord poartă responsabilitatea integrității navei și, în cazuri extreme, de siguranța manevrelor sale pot depinde vieți.

În paralel cu aceste două activități desfășurate sub puntea teugă, la mică distanță, la subsolul dunetei, o altă grupă de elevi își face loc prin atriile și ventriculele Compartimentului Mașini. Încercând să nu încurce prea mult treburile membrilor de echipaj care îngrijesc sursa alternativă de propulsie a velierului, elevii militari observă motoarele și diesel generatoarele, în timp de instructorii militari le explică și le detaliază funcțiile acestora. Docili, elevii ascultă cu atenție, iar în privirile lăsate libere de măștile albastre de unică folosință se poate citi sfiala de a pune întrebări, de teamă să nu întrerupă fluxul de informații ce le este oferit. Sunt nerăbdători să vadă cilindrii în mișcare, însă, tot asemenei unei femei frumoase și inteligente, nava-școală „Mircea” nu-și dezvăluie misterele prin prima, ci se cere explorată, înțeleasă, îngrijită cu delicatețe și iubită cu aceeași măsură largă cu care ea oferă cunoaștere.

Comunicat de presă

BackShare:   

Loading data ...