Menu
Statul Major al Forțelor Navale
2 decembrie 2021
Telefon: 0744 359 518

„Ochii din cer” ai fregatei „Regina Maria” la exercițiul NIRIIS 21

Marea Mediterana,
2 decembrie 2021

În perioada 22-30 noiembrie, fregata „Regina Maria”, cu elicopter IAR Puma Naval la bord și un detașament de scafandri de luptă de incursiune, a participat la exercițiul multinațional NIRIIS 21, organizat de Forțele Navale ale Greciei.

Ca parte a grupării navale permanente a NATO SNMG-2 (Standing NATO Maritime Group 2), fregata românească a arborat drapelul național al României, în raioanele de acțiune din proximitatea insulei grecești Creta, alături de celelalte 18 nave și 5 submarine participante la exercițiu. În vederea creșterii interoperabilității navale și a îmbunătățirii pregătirii operaționale tehnice și tactice la nivel aliat, exercițiul, structurat pe un scenariu fictiv, a inclus seriale care s-au succedat fără încetare, din prima până în ultima zi, comanda secvențelor fiind preluată, rând pe rând, de fiecare navă participantă.

Asigurarea protecției forței în cele trei medii de luptă a fost antrenată gradual, prin inserarea, în scenariul exercițiului NIRIIS 21, a acțiunii ofensive a 11 nave „inamice”, a 3 submarine și o serie de aeronave ale Forțelor Aeriene Elene. Acestea au creat situații realiste, la care echipajul fregatei „Regina Maria” a răspuns prompt, demonstrând buna pregătire a militarilor români.

„Ritmul acțiunilor NATO este într-o continuă creștere, nu doar în Marea Neagră, ci și în Marea Mediterană, mediului strategic de securitate impunând adaptarea reacțiilor navale la riscurile și amenințările specifice acestor regiuni. Ca membru NATO, România are obligația de a contribui la apărarea colectivă și de a participa la acțiuni de menținere a păcii. Noile provocări de securitate și-au pus amprenta și pe scenariile exercițiilor multinaționale, inclusiv exercițiul NIRIIS 21. Pentru serviciul de luptă aviație, constituit la bordul fregatei „Regina Maria”, provocarea a constat în executarea de misiuni, în timp cât mai scurt, cu elicopterul IAR Puma Naval, în cadrul momentelor tactice primite. Scenariul, bazat pe o situație regională fictivă ce a necesitat evacuarea de personal necombatant, a inclus un număr semnificativ de platforme navale și aeriene. Elicopterului IAR Puma Naval i-au revenit misiuni de supraveghere navală și menținere a unei imagini maritime de suprafață, recunoscute în sprijinul operației de evacuare. Cu o experiență îndelungată, deprinsă prin participarea la misiuni și exerciții multinaționale la bordul fregatelor românești tip T22, echipajul, specialiștii și tehnicienii de la bordul navei au reușit, într-un timp scurt, să pregătească aeronava pentru zbor și să decoleze pentru a-și atinge obiectivele. Rapiditatea și eficiența unor astfel de misiuni,  dincolo de buna pregătire a personalului serviciului de luptă aviație, se bazează pe o strânsă cooperare cu echipajul navei. În cadrul exercițiului NIRIIS 21, am avut onoarea de a-l avea, pentru a doua oară în acest an la bordul elicopterului Puma Naval, pe comandantul grupării navale permanente a NATO SNMG-2, contraamiral de flotilă (Italia) Stefano Russo. Aprecierile acestuia, transmise după apuntarea la bordul fregatei, vizează întregul serviciu de luptă aviație, o confirmare a profesionalismului și devotamentului acestora.”- a precizat comandantul serviciului de luptă aviație, căpitan comandor Petre Pavlov.

Prezența la bord a elicopterului multirol este un factor multiplicator pentru navă, extinzând capabilitățile operaționale ale navei. Elicopterul IAR Puma Naval poate fi configurat pentru lupta antisubmarin, lupta împotriva navelor de suprafață, supraveghere maritimă și căutare-salvare pe mare.

„Orice activitate de zbor a elicopterului necesită verificări minuțioase ale instalațiilor și echipamentelor de la bord, în egală măsură importante și indispensabile activității de zbor. Munca noastră implică multă responsabilitate și o continuă mentenanță a aparaturii la sol. Foarte importante sunt cunoștințele tehnice de specialitate, perfecționate în mod constant, pentru a fi în permanență în măsură să asigurăm operarea, în siguranță, a elicopterului.  Pregătirea se realizează în funcție de misiunea primită de aeronavă, iar eu răspund de sistemul electric al elicopterului, siguranța zborului depinzând de calitatea muncii mele. Sunt de 8 ani la Grupul 256 Elicoptere, și am venit direct de pe băncile școlii. Am reușit, într-un timp scurt, să îmi însușesc principiile de funcționare, ba chiar, pot spune că, în prezent, locul unde îmi desfășor activitatea este mai mult decât un loc de muncă, deoarece activitățile pe care le fac au devenit și pasiunea mea. Există o strânsă legătură între noi, specialiștii care asigură, tehnic, ridicarea de la sol a elicopterului, impusă de complexitatea echipamentelor și interdependența acestora. Responsabilitatea pentru propulsia elicopterului este împărțită între mecanici și electricieni, iar eu răspund de buna funcționare a circuitului electric al motorului. Astfel, mecanicul și electricianul realizează o echipă de a cărei eficiență depind, mai departe, cei care se urcă în cabina elicopterului. În anul împlinirii centenarului Marii Uniri am avut bucuria de a fi la bordul elicopterului Puma Naval la defilarea peste Arcul de Triumf. Am fost emoționat și mândru, în același timp, pentru că știam că aeronava exploatată de mine era privită de toți românii prezenți la Parada Militară de 1 Decembrie.”- a spus maistrul militar clasa a IV-a Secuianu Nicolae, specialist echipă tehnică ambarcată.

Elicopterul IAR 330 Puma Naval este considerat a fi „ochii din cer” ai fregatei, pentru rolul pe care acesta îl are din momentul în care aeronava se ridică în aer și devine o extensie a senzorilor și armamentului fregatei, dincolo de linia orizontului.

„Echipamentele radioelectronice reprezintă o interfață între pilot și elicopter și au rolul de a transmite eficient informații despre funcționarea echipamentelor și despre date de interes din zona de operare a aparatului. Funcționarea în parametrii optimi de zbor a tuturor senzorilor radioelectronici necesită o permanentă activitate de verificare și întreținere. De-a lungul timpului, s-a creat o legătură de suflet între mine și aparat, știind că de precizia și corectitudinea verificărilor tehnice pe care le execut, alături de colegii mei, depinde viața celor care urcă în elicopter. Este o responsabilitate uriașă pe care ne-o asumăm la fiecare activitate de verificare sau mentenanță, astfel încât să putem preda, de fiecare dată, piloților un aparat de zbor certificat tehnic. Participarea la misiuni sub comandă NATO, în care elicopterul IAR Puma Naval execută misiuni cu nivel de performanță și complexitate ridicate, mă face să fiu mândru că fac parte din echipa tehnică ce are în responsabilitate aeronava.”- a afirmat specialistul echipă tehnică ambarcată, maistrul militar clasa a IV-a Stancu Răzvan.

Întărirea măsurilor de descurajare a provocărilor la adresa securității la nivel aliat a fost un alt obiectiv al exercițiului, iar fregata „Regina Maria” acționat, în conformitate cu procedurile standard NATO. În scopul creșterii capabilității de descoperire a țintelor navale și avertizare timpurie, elicopterul IAR Puma Naval din organica navei a executat misiuni specifice de recunoaștere maritimă la suprafață.

„Pentru mine, fregata „Regina Maria” rămâne imboldul de a-mi depăși limitele. Am urcat la bordul navei, pentru prima dată, în anul 2005, la comisionarea ei. La acel moment, nu dispuneam de suficiente cunoștințe despre ce înseamnă un controlor de trafic aerian. Între timp, am reușit să mă perfecționez, să devin stăpân pe cunoștințele mele și, astfel, să asigur întregul proces de pregătire a zborului, precum și decolarea și aterizarea elicopterului, conform procedurilor NATO pentru un controlor de trafic aerian sau FDO (flight deck officer). La îndeplinirea cu succes a misiunilor elicopterului conlucrează o întreagă echipă, a cărei muncă nu este întotdeauna vizibilă. Se lucrează sub presiunea unei mari responsabilități, dar asta ne obligă să fim serioși și, totodată, eficienți pentru a decola elicopterul în timp scurt și în siguranță, imediat după primirea misiunii. Activitățile unui controlor de trafic aerian sunt multiple și încep cu pregătirea elementelor de control trafic aerian specifice zonei de acțiune, a verificării legăturilor radio, pentru ca, mai apoi, să continue cu pregătirea punții de zbor, scoaterea din hangar a elicopterului și pregătirea acestuia pentru executarea misiunilor primite. În tot acest timp, de la consola de aviație se realizează setările de dirijare radar a aeronavei. Din momentul în care tehnicienii au verificat și aprobat echipamentele pentru zbor, piloții pregătesc elicopterul pentru decolare. Este o legătură permanentă între comanda de navigație, controlorul de trafic aerian și piloţi, o disciplină pe care o respectăm, întocmai şi la timp. Pare a fi rutină, dar acțiunile diferă de la un zbor la altul, prin faptul că misiunile sunt diverse, condițiile meteo sunt variabile, iar decolările și apuntările au amprenta personală a piloților din cabină. Singura constantă rămâne doar responsabilitatea pe care o avem și sentimentul de împlinire pe care îl simţim când se încheie cu succes o misiune de zbor la care am participat, fiecare pe specialitatea sa.”- a spus, cu mândrie, maistrul militar principal Bulai Mihai, controlor de trafic aerian în cadrul serviciului de luptă aviație.

„NIRIIS 21” a fost ultimul exercițiu multinațional din programul de pregătire anual pentru fregata „Regina Maria” ca membru al grupării SNMG-2. Astfel fregata „Regina Maria” își încheie contribuția la misiunile de întărire a măsurilor de asigurare a apărării colective a Alianței Nord-Atlantice, demonstrând din nou că Forțele Navale Române sunt un furnizor de securitate ce deţine personal și platforme operaţionale, dislocabile în arealul M. Mediterane, pentru îndeplinirea obiectivelor de securitate ale NATO.

 

Corespondență transmisă de ofițerul responsabil cu activitatea de informare și relații publice de la bordul fregatei „Regina Maria”, locotenent-comandor Nicoleta Burlacu 

Foto: Daniel PAP

 

BackShare:   

Loading data ...