Menu
Statul Major al Forțelor Navale
9 septembrie 2018
Persoană de contact: Asp. Sorina Băcanu
Telefon: 0752 029 494

„Supraviețuire” în Marea Ionică

Duminică 9 septembrie, este teoretic zi de odihnă la bord. Pe timpul nopții, am străbătut mai mult de 100 de mile marine, navigând cea mai mare parte a timpului în vestul Peloponezului și, mai apoi, tot pe direcția sud-est, trecem și pe lângă Insula Kythira, pe care o lăsăm la babord și, ceva mai târziu, în cursul zilei, depășim pe la sud și Insula Antykythira. Plutim astfel și pe o parte mică a Mării Mediterane, iar ocolirea celor două insule de mai sus trezește nostalgii printre cei cu mai multe marșuri la activ, deoarece era calea cea mai folosită la trecerea prin strâmtoarea dintre cele două insule, pentru a ajunge în Mediterană. Vântul, potrivnic, bate ceva mai tare, cu 4 metri pe secundă, iar marea este bine vălurită. Până spre seară depășim vestul insulei Creta și apoi navigăm pe lângă coasta de nord.

Spuneam că este doar teoretic duminică, deoarece lucrurile continuă în nota obișnuită la bord. Ne-am odihnit ieri, de Sfânta Maria, așa că azi munca continuă cu electricienii, se schimbă lumina de la bastonul pupa, vopsit, lăcuit, mentenanță curentă, schimbare de garnituri, etc. Printre picături continuă lecțiile la nodurile marinărești și lucrările de matelotaj. Studenta caporal Ioana Brumă nu are nicio problemă cu nodurile, îmi face imediat un nod de măr – spuneam că este cel mai greu de făcut – urmat, pentru amuzament, de o spânzurătoare. Ce nu poți să faci doar dintr-o bucată de saulă! Ce ironie, studenta caporal Ioana Brumă este în anul II la Academia Navală „Mircea cel Bătrân”, după ce timp de un an și jumătate a fost caporal și a făcut parte din echipajul navei, cu sute de carturi la stația radio, în timp ce maistrul militar clasa a IV-a Mihai Alexandru, adică fostul coleg de echipaj și instructorul care le predă acum cadeților taina nodurilor marinărești, este acum student în anul I la Academia Navală!

Dar, lecția cea mai importantă a zilei se desfășoară la puntea centru, începând cu ora 10, și se referă la supraviețuirea pe mare. Maistrul militar clasa a II-a Cristian Gâzea, șeful de echipaj, le arată în detaliu ce conține o plută de salvare, utilitatea și modul de folosire a fiecărui obiect. De la ancore de furtună pliabile, dopuri, petice, adezivi, saule, pompă, lanterne, până la pelerine de protecție și costume de protecție termică, nou achiziționate la bord, probate de cadeți, care le pot salva viața. Tot la puntea centru, în bordul babord, se desfășoară un alt atelier. Aici, cei doi scafandri de bord – iată unde ajung militarii de la Divizionul 175 Nave Scafandri, caporalul Ion Stoian de la Secția de scafandri de luptă de incursiune și Cezar Butulescu de la Secția de scafandri de mare adâncime – le prezintă echipamentul de scufundare. Ca întotdeauna, interesul este mai mare pentru acest domeniu, sunt interesați să afle amănunte și mulți dintre membrii echipajului nu doar cadeții. Se echipează rând pe rând, își pun și butelia în spate și zâmbesc fericiți din spatele vizorului și cu detentorul în gură. Nu e rău, marina are nevoie în permanență de noi candidați pentru cursul de scafandri și, cine știe, peste câțiva ani, unii dintre ei se vor regăsi scafandri calificați în cadrul Divizionului 175 Nave Scafandri sau poate chiar la colegii de la Divizionul 164 Forțe Navale pentru Operații Speciale. Cadeții străini s-au încadrat bine în echipaj. La puntea centru, maistrul militar clasa a II-a Marian Vîrlan este mai mult decât mulțumit de cei doi britanici, Neil Connell și Callum Tapper, care scurtează și refac gașa unei parâme. „Se vede că au mai fost la nave!”, concluzionează scurt.

          „La posturile de manevră! Manevra prova la post! Pregătiți ancora de fundarisire!”, asta auzim prin stație la ora 17.50. Am ajuns la destinație în Insula Creta și ancorăm în Golful Kalyvion, la o milă nord de țărm. Fundarisim ancora babord cu trei chei de lanț pe un fund de 23 de metri. Suntem la doar cinci mile distanță de Souda, destinația noastră finală, mai adânc în interiorul golfului cu același nume și unde, de mâine, va începe ultima escală a marșului. După ancorare, în momentele libere de după masa de seară, maistrul militar principal Ionuț Comună își încearcă norocul la undiță. Din prima aruncare scoate un biban de mare, dar reușește performanța, tot din prima, să-l scape înapoi în mare! Altul nici nu a mai prins! La pupa, pe nava, acum, mult mai liniștită în lipsa sunetului motorului principal - care s-a auzit neîntrerupt în ultimele trei zile – căpitanul Sergiu Șerban, împreună cu cadeta poloneză Alicja Zejmo și bulgarul Nikolay Petrov, ambii cart la navigație, la care s-au mai alăturat și britanicii Neil Connell și Callum Tapper, iau înălțimea la soare și calculează ora apusului, folosind sextantul și cronometrul de navigație. O scenă tipică aici la bord, la ora crepusculului, pe mare sau la ancoră.

Text și foto: Bogdan Dinu

Comunicat de presă

BackShare:   

Loading data ...