Menu
Statul Major al Forțelor Navale
16 septembrie 2018
Persoană de contact: Asp. Sorina Băcanu
Telefon: 0752 029 494

Duminică la ancoră lângă insula Limnos

Ultima duminică pe mare a marșului ne găsește la ancoră, la 43 de mile marine vest de intrarea în Strâmtoarea Dardanele. Am continuat navigația cu motor toată noaptea, am trecut în jur de ora trei de insula Efstratios, pe care am lăsat-o la babord, și la ora opt dimineața am fundarisit ancora babord cu trei chei de lanț pe un fund nisipos, la adâncimea de 20 de metri, lângă insula Limnos. Suntem ancorați în partea de sud, chiar la intrarea în Golful Moudrou, la cinci cabluri de țărm. O să rămânem aici toată ziua și noaptea următoare, abia mâine suntem programați să intrăm în strâmtoare. Este un loc tradițional de ancorare pentru N.Ș. Mircea, înainte de intrarea în Dardanele și Bosfor, chiar dacă altă dată am stat poate mai la est, lângă insula turcească Bozcaada, situată foarte aproape de ieșirea din strâmtoare. Dacă ne uităm pe hartă la nord de Limnos este insula Samothraki, iar la nord-est insula turcească Gokceada.

Pe mare, nu are prea mare importanță în ce zi a săptămânii te găsești. Așa că deoarece am beneficiat de patru zile de escală, fără program pentru echipaj, duminica de azi devine aproape o zi normală de lucru. Și cum treaba, ca și munca, nu se sfârșesc niciodată la bordul N.Ș. Mircea... aminteam ieri că au fost dezvergate velele triunghiulare și urma ca luni să continuăm cu cele dreptunghiulare. Schimbare de plan însă, cum prognoza meteo nu ne este favorabilă mâine în Marea Marmara, cu vânt puternic, se hotărește dezvergarea parțială a velelor dreptunghiulare chiar azi, adică rândunica și zburătorul de pe ambele faruri, lăsând pentru mâine sau altă zi velele contragabier, gabier și vela mare. O activitate care durează până la masa de prânz și implică membrii echipajului, dar și cadeți, după modelul descris în corespondența de ieri. La prova navei, comandantul, comandorul Mircea Târhoacă, urmărește împreună cu aspirantul Laura Zburlea munca echipajului. Unele huse de protecție ale velelor s-au sfâșiat, o să fie nevoie de unele noi până la marșul de anul viitor. Și nu numai de huse. Imediat ce o să ajungă în port, vor continua lucrările la schimbarea tuturor echipamentelor de navigație din comandă, acțiune demarată între cele două marșuri. Dar acum, practic nava se pregătește pentru iarnă. Ciudat nu-i așa? Aici în Marea Egee, dar toate au un rost și un calendar. Oricum s-au schimbat atât de multe la navă, au apărut atâtea echipamente moderne, unele de neconceput în urmă cu doar zece ani. Un suflu nou pentru navă, este și meritul comenzii actuale a N.Ș. Mircea, o echipă tânără și dinamică care a reușit să schimbe multe lucruri la bord, și nu vorbim doar de dotare, chiar cutume și obiceiuri, comandorul Mircea Târhoacă are 44 de ani iar secundul, căpitanul Florin Albici, doar 30 de ani! Un mare bravo pentru ce au reușit să facă până acum și mult succes în continuare!

Ce se mai întâmplă la bord în zi de duminică? Cadeții români, căutând colțurile cu umbră de pe navă, învață pentru examenul de practică care se apropie, dau o mână de ajutor la dezvergarea și împachetarea velelor, iar pentru cadeții germani, la solicitarea lor, a fost coborâtă o barcă și exersează școala ramelor în jurul navei. Pe fondul sonor al comenzilor germane din barcă, care mențin ritmul, o altă echipă a bordului, românească de data aceasta, sub comanda ajutorului șefului de echipaj, caporalul Gheorghiță Nechita, aflată în bombard se „trage” pe lângă bordaj, în timp ce caporalul Lucian Țăranu și fruntașul Ștefan Grigore realizează ceea ce am putea numi „toaletarea” navei, astfel încât să arate impecabil la intrarea în Portul Constanța. Și asta nu e totul, în jurul navei pe apă, dar mai ales sub apă, cei doi scafandri de la bord, caporalii Ion Stoica și Cezar Butulescu, verifică opera vie a velierului. Corpul navei se află într-o stare excelentă, nici măcar prizele de fund nu trebuie desfundate, nu are „barbă” aproape deloc, doar câteva cochilii și scoici. Doar în zona de alternanță, la linia de plutire, s-a depus ceva iarbă, acolo unde nu a ajuns stratul de vopsea antivegetativă. Un marș de instrucție bun și pentru scafandri, au avut parte, aproape nesperat, de trei scufundări în trei mări diferite!

 Sărbătoriții zilei, pentru că avem doi de data aceasta și e vorba de doi mecanici, sunt maistrul militar clasa a III-a Alexandru Opincaru, comandant grup vitalitate, și caporalul Mihai Hrihorcea, motorist de felul lui. Și dacă tot e ziua unui vitalist, să menționăm acum cât de importantă e munca acestor oameni la bord și că nu se rezumă la desfundarea toaletelor de pe navă – cum au înțeles unii din corespondența despre mecanici – chiar dacă adevărul este că uneori trebuie să facă și această muncă neplăcută. Tuturor la mulți ani!

Text și foto: Bogdan Dinu

Comunicat de presă

BackShare:   

Loading data ...