Menu
Statul Major al Forțelor Navale
10 iunie 2022
Telefon: 0744 359 518

92 cadeți români și opt cadeți străini au început instrucția marinărească la bordul Navei-Școală „Mircea”

În tranzit, din Marea Neagră în Marea Mediterana,

6-10 iunie 2022

Călătoria venerabilului velier românesc a început din nou, luni, 6 iunie, când nava a plecat din portul Constanța, cu 92 de cadeți de anul II, la bord. Cel de-al doilea marș de instrucție executat de Nava-Școală ,,Mircea” în acest an se desfășoară sub auspiciile aniversării a 150 de ani de la înființarea Academiei Navale ,,Mircea cel Bătrân”, în luna noiembrie.

În perioada 06 iunie – 30 iulie nava-școală va parcurge, în 54 de zile, aproximativ 4790 mile marine și va face escale în porturile Augusta (Italia), Genova (Italia), Valencia (Spania), Valleta (Malta), Alexandria (Egipt). În perioada 22 iunie – 03 iulie, „Mircea” va participa la ,,Festivalul Iacobus”, în porturile Genova și Valencia. La bord, se instruiesc, împreună cu cadeții români, opt studenți străini de la academiile navale din S.U.A, Bulgaria, Polonia și Marea Britanie.

Plecarea a fost ca întotdeauna emoționantă, rudele şi prietenii tinerilor cadeți, care se aflau la pupa fregatelor „Regele Ferdinand” si „Regina Maria” privind desprinderea velierului de la cheu cu lacrimi în ochi. Cadeții, ambarcați cu doar trei zile înainte de plecare, la bordul navei-școală, priveau cu optimism tot ce se întâmpla în jurul lor și erau încrezători că, lăsând în urmă pe cei dragi, vor umple acest gol cu ceea ce înseamnă debutul spre maturitate. Ieșirea din portul Constanța a făcut să ne amintim de capriciile Mării Negre, iar câțiva studenți au avut un prim contact cu buclucașul rău de mare și cu tromba navei.

Activitatea la bordul navei a continuat, sub îndrumarea ofițerului secund, locotenent Ștefan Scutelnicu, cu explicarea rolurilor pentru abandonul navei, apoi cu rolurile de manevră a velelor, după care cadeții au trecut la executarea serviciilor de cart (navigație, cart la timonă, curier cart, veghe pupa, veghe prova). Spre seară, li s-au repartizat hamacele, iar amurgul primei zile și-a întins aripile peste marea cea mare si peste nava noastră.

A doua zi, la 15 ore distanță, una față de cealaltă, la orizont s-au întrezărit strâmtorile Bosfor și Dardanele, încărcate de istorie. „În plus față de atașamentul față de mare, (ne-a mărturisit studenta caporal Sabina Diaconescu) încă de mică am dezvoltat o înclinație către pictură și am pictat, de-a lungul timpului, Mănăstirea Voroneț, Mănăstirea Argeș și, totodată, am fost atrasă de frumusețea Moscheii Sfânta Sofia din Istanbul. Traversând Strâmtoarea Bosfor am avut ocazia, la care am visat încă de mică, să văd această minunată operă arhitecturală integrată în peisajul de coastă al Turciei care a păstrat peste veacuri farmecul istoric al vechiului Constantinopol. "

Fermecat de Strâmtoarea Dardanele, studentul caporal Leonte RADU, a venit în completarea entuziasmului colegei lui. „Strâmtoarea Dardanele a fost ca o gură de aer proaspăt pentru mine! Trecerea în formație de patru prin gabie, împreună cu instructorii și cu colegii mei, a făcut, ca răul de mare din a treia zi de marș să dispară, încet, încet. Ca niște albinuțe harnice în jurul stupului, bifăm în carnețele instructorilor numărul urcărilor în arboradă care sunt din ce în ce mai multe. După Strâmtoarea Bosfor, apare la orizont, ca o fata morgana, a doua strâmtoare a marșului nostru, Strâmtoarea Dardanele. Și această strâmtoare ne-a uimit cu splendoarea ei. Parcă eram în unul din acele locuri în care doar persoanele influente și-ar permite luxul de a admira asemenea frumuseți de pe mare.

La bordul lui ,,Mircea” nu poți exista de unul singur. Faci parte din echipaj, iar respectul pentru semenii tăi este ,,lege”. Depinzi de cel de lângă tine în aproape orice aspect al vieții pe navă. „In arboradă, (ne-a spus studentul caporal Mihai Timofte) de exemplu, nu mă pot asigura fără ajutorul colegului de pe vergă, iar în acele momente, fără nicio exagerare, viața mea depinde de acesta. Nu poți mânca, învăța sau dormi fără ajutorul celui  de lângă tine.

Comandantul navei, comandor Mircea Târhoacă, împreună cu membrii echipajului, cu profesorii și cu instructorii de la bord, fac tot posibilul pentru ca studenții să înțeleagă că acest voiaj nu este o croazieră, ci este un marș de instrucție și de reprezentare a țării noastre, în timpul căruia vor dobândi deprinderi practice, care le vor dezvolta cunoștințele teoretice acumulate de-a lungul celor doi ani de învățământ universitar. Instruirea practică marinărească face ca volumul de cunoștințe, mare de altfel, să fie asimilat mult mai ușor datorită interactivității. Mai avem câteva zile până la prima escală a marșului, portul Augusta, din Insula Sicilia. Pe zi ce trece, instrucția cadeților devine tot mai exigentă, pentru a fi la înălțimea așteptărilor când ne vom ralia navelor competitoare din ,,Regata Iacobus”.

Studenții și echipajul Navei Școală ,,Mircea” vă îmbrățișează din largul Mării Egee!

Vom reveni!

Text și fotografii:  Nicoleta COCOȘ, ofițer relații publice al marșului

****

Învățământul românesc superior de Marină, 150 de ani de tradiții

Pentru Academia Navală ,,Mircea cel Bătrân”, anul 2022 a debutat cu organizarea şi desfășurarea unor activități științifice, culturale, sportive, conferințe internaționale, marșuri de instrucție, toate stând sub semnul aniversării a 150 de ani de la înființare.

Academia Navală ,,Mircea cel Bătrân” îşi are originea în Școala Flotilei, care a fost înființată prin Decizia Ministrului de Război nr.15 din 17 noiembrie 1872 la Galați. Trecând prin mai multe transformări, în anul 1901, instituția de învățământ de marină s-a mutat la Constanța, unde a funcționat neîntrerupt în mai multe locații.

În cei 150 de ani de existență, academia a format toate generațiile de ofițeri de marină militară şi civilă, cu un înalt nivel de pregătire, confirmat de realizările profesionale ale acestora și de interesul permanent al companiilor  de recrutare a personalului navigant brevetat.

Prestigioasa instituție de învățământ superior de marină format, de-a lungul timpului, o impresionantă elită de cadre didactice şi instructori, care asigură constant pregătirea viitorilor ofițeri de marină militară şi civilă.

Tinerii care doresc să urmeze o carieră în marină au la dispoziție facilitățile și infrastructura academiei navale, precum laboratoare şi cabinete de specialitate ultramoderne, o bibliotecă universitară, un bazin de înot, săli şi terenuri de sport, simulatoare, o bază de pregătire marinărească şi sporturi nautice, la Palazu Mare, precum şi un Divizion Nave-Școală, din care face parte şi Nava-Şcoală ,,Mircea”, ambasadorul onorific al României pe mările şi oceanele lumii.

 

Nava-şcoală „Mircea” a fost construită în perioada 1938-1939, la Șantierul Naval Blohm&Voss din Hamburg. A preluat numele primei nave-şcoală, un bric construit pe malul Tamisei, în anul 1882, care a fost botezat cu numele „Mircea”, în amintirea marelui domnitor Mircea cel Bătrân.

Când vechiul bric nu a mai putut naviga, comandatul Marinei de la acea vreme, contraamiralul Eustaţiu Sebastian, a propus achiziționarea unei noi nave-şcoală. Rolul important pe care l-a avut vechiul bric în instruirea, pe mare, a tinerilor elevi şi studenţi, domina dorinţa majorităţii marinarilor de a avea o nouă navă-şcoală. Astfel, Liga Navală Română a făcut demersurile necesare și a inițiat o strângere de fonduri pentru cumpărarea unui nou velier. Dorința marinarilor s-a materializat la data de 17 mai 1939, când Nava-Şcoală ,,Mircea” a sosit la Constanţa și a intrat în dotarea Marinei Militare Române.

În decursul celor 83 de ani, care au trecut de când velierul a intrat în serviciul Marinei Militare Române, la bordul Navei-Şcoală ,,Mircea” s-au instruit zeci de generaţii de marinari, viitori ofițeri sau maiştri militari de marină, care au simţit, rând pe rând, emoţia urcării pentru prima dată în arboradă sau cât de mică pare nava, văzută de la verga rândunică.

Comunicat de presă

BackShare:   

Loading data ...