Menu
Telefon: 0752 029 494

„La front pe vergi”, în Marea Barealelor

Corespondență din Portul Valencia, Spania

Sâmbătă, 25 iunie, nava-școală ,,Mircea” a molat parâmele, lăsând în urmă portul comercial ,,Marina Genova Aeroporto”, plecând spre al treilea port de acostare, Valencia.

Pe cheu au rămas zeci de vizitatori, surprinși de faptul că nu au mai putut urca la bordul velierului pentru a-l admira pe îndelete.

Cu o zi înainte de plecare, cei trei cadeți americani au fost debarcați în Genova, luându-și rămas bun de la studenții români și de la echipaj.

Reluând activitățile de pe navă, la câteva ore de la plecare suntem informați prin sistemul de convorbiri interioare că într-una dintre cabinele navei a izbucnit un incendiu, lucru care declanșează semnalul de abandon al navei. Cu toate că întreaga suflare de pe navă știe că este vorba de o simulare, fiecare membru al echipajului iese cât mai urgent cu vesta de salvare pe punte și își ocupă locul în formație, la plutele repartizate încă din primele zile ale marșului.

După ce, cu câteva zile înainte s-au desfășurat velele de la partea inferioară a arborelui trinchet și a arborelui mare, a doua zi de la plecarea din Genova studenții, sub atenta îndrumare a instructorului Mm IV Bogdan Blaj, au urcat în arboradă. Sub comanda ofițerului secund, locotenent Ștefan Scutelnicu, s-a trecut la desfășurarea tuturor velelor de pe arborele trinchet și arborele mare.

În continuarea manevrei au fost desfășurate și două din cele patru focuri ale navei, pentru un surplus de velocitate. La coborârea studenților din arboradă, tuturor li se citea pe chip seriozitatea și satisfacția pentru faptul că și-au îndeplinit misiunea cu mult curaj. ,,Marșul la bordul navei-școală ,,Mircea" este o etapă esențială în formarea noastră, a studenților de anul II din cadrul Academiei Navale ,,Mircea cel Bătrân”, ca viitori ofițeri de marină. Un element important este simbioza dintre teoria și practica predate în fiecare zi de instructorii noștri, dar și de echipaj, sub atenta îndrumare a comandantului navei, comandorul Mircea Târhoacă. La prima vedere nu pare greu si nici foarte sus, dar în momentul în care apar factorii externi, în principal valurile și vântul, totul devine o adevărată aventură. De-a lungul zilelor la bord, am luat parte la multe ore de pregătire, cu urcări în arboradă, cu trecerea prin crucetă, toate acestea necesitând tehnică, îndemânare dar și curaj. Luând pas cu pas acest labirint al cunoașterii, am parcurs toate etapele până am fost repartizat la verga zburător. Încă de la baza sarturilor am fost cuprins de entuziasm, iar pe măsură ce urcam în arboradă a apărut și adrenalina. Trecerea de pe arbore pe vergă este o altă provocare, însă odată ajuns acolo predomină concentrarea, deoarece fiecare mișcare contează și procesul de întindere a velelor este unul complex. Ajuns aproape de vârful arborelui mare am simțit sub tălpi fermitatea țapapiei și asigurat în centura care-mi conferea siguranță am fost răsplătit cu o priveliște deosebită și satisfacție pe măsură. După fiecare activitate în arboradă aștept cu nerăbdare posibilitatea de a repeta experiența”, ne-a spus studentul caporal Cătălin Vlad.

În același registru o avem și pe studenta caporal Elena Zaharia: ,,După douăzeci de zile petrecute la bordul navei-școală ,,Mircea” pot spune că mi-am înfrânt temerile și am reușit să îmi depășesc limitele. În prima zi când am urcat în arboradă, am fost cuprinsă de teamă din cauza înălțimii, deoarece era ceva nou cu care nu m-am confruntat înainte. Datorită instructorilor și echipajului care m-au pregătit, atât la teorie cât și la zecile ore de practică, am reușit să depășesc aceste stări și să ocup un loc pe verga zburător, la arborele mare. Urcarea de azi în arboradă, m-a copleșit atât pe mine, cât și pe colegii mei, deoarece aproape toate velele de la arborii trinchet și pupa au fost desfășurate cu noi pe roluri.Ca un acrobat pe frânghie, mi-am fixat picioarele pe țapapie, cu o mână am ținut vela iar cu cealaltă am desfăcut sacheții, ceea ce necesită o îndemânare aparte de care, până acum, nu mă consideram în stare.”

Oboseala acumulată în această zi de efort fizic intens i-a făcut pe studenţi să folosească fiecare clipă liberă pentru a se odihni în prova navei, pe teugă, locul atât de familiar tuturor ofiţerilor şi maiştrilor cu experienţă de astăzi.

De când nava s-a desprins de la cheul portului militar Constanța, maeștrii bucătari  fruntaș Tulac Vasile, Caporal clasa a II-a Gheorghe Vasile, Pcc Curtasan Ghiulnas, Caporal clasa a III-a Vieru Ionuț și soldat Drilea Răzvan, de la bordul Navei Școală ,,Mircea” fac tot posibilul să gătească senzațional, cum se spune, ,,ca la mama acasă”. După servirea mesei, a intrat în obișnuința echipajului și a studenților să mulțumim echipei de serviciu de la bucătărie, pentru felurile de mâncare pe care le prepară și, nu în ultimul rând, pentru deserturile cu care ne răsfață în fiecare zi.

Joi, 29 iunie, creștinii - ortodocși îi pomenesc pe Sfinții Apostoli Petru și Pavel. Cu această ocazie, la puntea centru, preotul navei, plutonierul adjutant Trandafir Dragoș a oficiat prăznuirea Sfintei Liturghii a celor doi Apostoli.

La raportul de la ora 16.00, în mijlocul celor 179 de suflete de la bord, comandantul navei, domnul comandor Mircea Târhoacă a oferit, cu ocazia sfântului nume, diplome de felicitare domnului doctor Lt.col. Paul Dincă și studentului caporal Alexandru-Paul Boncu.

Suntem la mijlocul marșului și în fiecare secundă gândul ne zboară la cei de acasă însă, dorul pe care îl nutrim pentru voi se materializează în ambiție, dârzenie și curaj.

Astăzi, 30 iunie, nava-școală ,,Mircea” a costat în portul Valencia, unde vom continua misiunea de instrucție și reprezentare .