Menu
Statul Major al Forțelor Navale
11 iulie 2023
Persoană de contact: Asp. Sorina Băcanu
Telefon: 0752 029 494

Nava-școală „Mircea”, patru zile de escală, în portul grecesc Pireu

Corespondență de la bordul Navei-școală „Mircea”,

transmisă din Portul Pireu, Grecia,

11 iulie 2023

În fiecare port de escală, după acostare, întoarcem clepsidra și facem tot posibilul să ne bucurăm, din plin, de toate frumusețile orașului port și ale împrejurimilor și, atât cât se poate, să inspirăm adânc vaporii culturii locului. Pireu, primul port de escală din acest marș de instrucție al navei-școală „Mircea”, nu a făcut excepție.

Am acostat în cel mai vechi și cel mai mare port elen, vineri, 7 iulie, dimineață, într-o zi extrem de toridă, cu temperaturi de circa 40 de grade Celsius, care s-au menținut pe toată durata staționării noastre. Ne-a fost atribuit cheul 11, unde, timp de patru zile, ne-a ținut companie un număr impresionant de nave de croazieră și alte trei veliere. Fluxul intens al traficului de nave în portul Atenei n-a încetinit aproape niciodată, din antichitate până acum. O scurtă documentare pe internet ne arată că Pireu este unul dintre cele mai aglomerate porturi din Europa, cu valori de trafic care pot atinge și până la 20 de milioane de pasageri pe durata unui an.

În prima zi de escală, la bordul navei au sosit rectorul Academiei Navale „Mircea cel Bătrân”, contraamiralul de flotilă conf. univ. dr. Alecu Toma, însoțit de prorectorul pentru programe și relații internaționale, colonelul conf. univ. dr. Cătălin Popa. Cei doi oficiali ai Academiei Navale au rămas alături de noi pe toată durata șederii noastre în Republica Elenă.

„A fost o oportunitate pentru noi, am primit o invitație de la Academia Navală a Greciei pentru a vizita această școală cu tradiție și de prestigiu și, dacă s-a întâmplat ca această perioadă să se suprapună și cu vizita navei-școală «Mircea», atunci am beneficiat de această oportunitate pentru a veni la bordul navei, pentru a fi aproape de studenți. La prima vedere, cred că studenții noștri militari au trecut de perioada acomodării, pentru că, înainte de a pleca în marș, ei au mai avut o săptămână de pregătire la bord, la cheu. Cred că deja conștientizează, și-au învățat rolurile, au început să zâmbească mai mult și cred că sunt nerăbdători să ajungă în următorul port”, a afirmat contraamiralul de flotilă Alecu Toma.

Rectorul Academiei Navale a profitat de prezența la bord pentru a rememora perioada în care și domnia sa, în calitate de student militar, s-a instruit pe nava-școală „Mircea”: „Am avut ocazia să fiu ambarcat la bordul acestei nave doi ani consecutiv. E vorba de 1992 și 1993. În perioada aceea, eram student la Academia Navală, în anul I, apoi anul II, iar aceste stagii de pregătire au fost fiecare de peste o lună de zile. Amintirile mele din acea perioadă sunt amintiri plăcute.

Îmi aduc aminte foarte bine că a fost o perioadă extrem de intensă de instruire, o perioadă nu foarte ușoară, pe care România o traversa din punct de vedere economic și social, dar tot ceea ce s-a întâmplat la bordul acestei nave face parte din instruirea mea și îmi rămân vii în amintire toate momentele pe care le-am petrecut la bordul acestei nave. Am trăit așa cum astăzi o fac și studenții noștri, însă condițiile de viață la bord erau la un nivel specific acelor ani. Astăzi, condițiile de viață s-au îmbunătățit, astfel încât noi putem spune că am adus, oarecum, o parte din anii și din viața specifică și la bordul navei, fără să alterăm în vreun fel instruirea cadeților noștri”, a mai spus rectorul Academiei Navale.

Punctând semnificația pe care practica la bordul navei-școală „Mircea” a avut-o asupra carierei sale ulterioare, contraamiralul Alecu Toma a avut și un mesaj pentru actuala promoție de studenți militari de la bord și anume să fie încrezători că, oricât de dificilă li s-ar părea această misiune la care iau parte în prezent, ea va contribui, în mod pozitiv, la dezvoltarea lor și la formarea lor ca viitori ofițeri de marină.

Însoțit de comandantul navei-școală „Mircea”, comandorul Mircea Târhoacă, de prorectorul pentru programe și relații internaționale, colonelul Cătălin Popa, precum și de zece studenți militari, contraamiralul Toma a vizitat Academia Navală Elenă, cu sediul în Pireu.

„A fost o experiență interesantă cea a interacțiunii noastre cu studenții greci. În timp ce comandanții noștri au purtat discuții cu reprezentanții academiei lor, noi am avut parte de un tur al campusului, unde ne-au fost arătate spațiile de studiu, de cazare, de servire a mesei. De asemenea, ni s-a prezentat istoricul Academiei Navale Elene și am putut face comparația între facilitățile de care dispune Academia Navală «Mircea cel Bătrân» și cele de acolo. Astfel, eu pot spune că academia noastră stă foarte bine la capitolul dotări, avem facilități în plus sau mai moderne decât ce am văzut aici, deci a fost o experiență utilă”, a spus studentul caporal Alexandru Șerpoiu.

În privința vizitei la Academia Navală din Pireu, colonelul Cătălin Popa dezvăluie faptul că evenimentul se înscrie într-o serie de obiective pe care Academia Navală „Mircea cel Bătrân” și le-a stabilit. „Ne-am stabilit ca obiectiv un tur al tuturor academiilor navale din Europa, ca un corolar al intensificării procesului de internaționalizare, motiv pentru care am considerat că voiajul bricului «Mircea» poate constitui o oportunitate importantă. Așa am ales portul Pireu pentru a marca și vizita la academia navală parteneră, din nou, pentru strângerea relațiilor, pentru apropierea de partenerii greci, cu care avem o relație absolut tradițională”, a declarat colonelul Cătălin Popa.

Prioritatea vizitei Prorectorului pentru programe și relații internaționale la bordul navei-școală „Mircea” a constituit-o cei 12 cadeți străini care se instruiesc, în acest marș internațional, alături de studenții Academiei Navale „Mircea cel Bătrân”. De altfel, practica internațională la bordul unui velier reprezintă și  una dintre oportunitățile de valoare pe care învățământul superior militar de marină din România se bazează în competiția cu alte structuri similare. 

„Uneori condițiile sunt mai grele decât ce și-au imaginat. Confortul nu e ca pe o navă obișnuită a flotei, dar i-am văzut bucuroși că au întâlnit un colectiv în care s-au integrat și pot spune că asta ne-a bucurat cel mai mult, faptul că s-au integrat. Eu sper să încheie voiajul cu o părere foarte bună și, într-adevăr, cu competențe suplimentare la ceea ce înseamnă profilul lor înainte de a urca la bordul acestei nave, ca să simțim contribuția bricului «Mircea». 

În afară de programul ERASMUS, avem și alte acțiuni, activități, prin care încercăm să amplificăm acest program de internaționalizare cât de mult putem. Nava-școală «Mircea», evident, reprezintă o oportunitate în ceea ce înseamnă procesul de internaționalizare, din perspectiva studenților noștri și din perspectiva studenților străini. În ceea ce îi privește pe studenții noștri, sunt unii care văd pentru prima dată străinătatea, care calcă pentru prima dată pe teritoriul altui stat, iar experiența internațională devine valoroasă în sine, dincolo de procesul de pregătire. Pentru studenții străini, unii dintre ei neavând ocazia să vină în programul ERASMUS, iată, au acest privilegiu de a beneficia de facilitățile de training, așa cum sunt ele, dure, la bordul navei-școală «Mircea», în cooperare cu studenții noștri.

Anul acesta avem și o premieră în metodologia instruirii lor, colegii de la catedra de specialitate au pregătit un caiet de practică standardizat, vor fi evaluați la încheierea stagiului de practică, deci, ușor, ușor am profesionalizat această activitate de pregătire, sub forma unui modul numit «Voyage practice at sea», cu un caiet de practică, cu forme de evaluare și, în final, cu un «sea service» care să dea partenerilor noștri o imagine foarte clară asupra nivelului de pregătire acumulat la sfârșitul voiajului”, a mai explicat prorectorul pentru programe și relații internaționale al Academiei Navale „Mircea cel Bătrân”.

Dincolo de componenta de clasică de diplomație navală, Nava-școală „Mircea” oferă echipajului și studenților, așa cum puncta și colonelul Popa, în rândurile de mai sus, oportunitatea de a vizita destinații internaționale prestigioase, de a-și îmbogăți cultura generală cu noi cunoștințe. Pentru că am ajuns în Pireu la final de săptămână, weekend-ul a fost rezervat excursiilor în grupuri organizate și explorării celor mai relevante puncte de atracție turistică ale Atenei.

Studenții miltari și echipajul au urcat pe Acropole – așa numita „fortăreață sacră” a Atenei și unul dintre cele mai spectaculoase situri arheologice din lume. De la poalele versantului se urcă la umbra ramurilor de măslin și în parfumul florilor de leandru. Sus, în capătul scărilor solide din marmură, grele sub volumul istoriei pe care o poartă în fiecare fibră, privitorului i se așterne în față o priveliște menită să taie respirația. Acolo, printre coloanele care cândva au susținut tempelele ridicate de greci în cinstea zeităților antice, orice vizitator poate măsura dimensiunea complexității și grandorii cetății unde a luat naștere democrația. Panorama asupra Atenei este absolut spectaculoasă. 

La finalul escalei elene, studentul caporal Gabriel Leizeriuc afirmă cu satisfacție că a reușit să completeze întregul maraton al atracțiilor turistice din Atena într-o singură zi. La întrebarea ce l-a impresionat în mod deosebit, se vede nevoit să facă o pauză de reflecție, fiindu-i greu să se decidă asupra unei liste scurte de obiective. Menționează, totuși, Teatrul sau Odeonul lui Herod Atticus, iar opțiunea lui este lesne de înțeles, dată fiind grandoarea peisajului arhitectural, care poate fi asemănat cu o arie din splendida simfonie de alb, reprezentată de Acropole. Studentul mai spune că avea, totuși, așteptări mai mari de la grota cunoscută astăzi drept „Închisoarea lui Socrate”, locul unde filosoful atenian a fost osândit și condamnat la moarte, sub acuzația de „corupere a tinerilor atenieni” cu învățăturile sale radicale. 

Tot pe lista obiectivelor turistice care merită vizitate, în Atena, pentru consolidarea culturii generale, merită trecut și Muzeul Războiului sau ceea ce noi, românii, am numi Muzeul Militar. O clădire care, pe trei niveluri, adăpostește o filă a epopeii balcanice, rezervată istoriei naționale a Greciei. Ceea ce am remarcat cu toții au fost reconstituirile istorice deosebit de dramatice ale unor momente cruciale din evoluția statului elen. 

Ceva mai aproape de realitatea zilelor noastre este, fără îndoială, portul turistic din Pireu, unde cu toții am putut admira unele dintre cele mai spectaculoase yacht-uri de lux.

„Mircea”, Ambasadorul onorific al României pe mările și oceanele lumii, a fost onorat de vizita la bord a șefei misiunii diplomatice române de la Atena, Excelența Sa doamna ministru consilier Adriana Ciamba. În virtutea unei vechi și frumoase tradiții, Nava-școală „Mircea” a fost, în ultima seară petrecută la cheul portului din Pireu, gazda unei recepții organizate de Ambasada României, la care au fost prezenți foarte mulți diplomați, atașați militari, precum și rectorii Academiei Navale și Academiei Forțelor Aeriene din Grecia. Astfel, „Mircea” și-a îndeplinit, încă o dată, cu succes misiunea de liant pentru înțelegere, cooperare și consolidare a relațiilor de prietenie între state partenere. 

O escală complexă, în care echipajul și studenții militari au avut ocazia să își refacă resursele de energie pentru continuarea marșului, iar componenta de diplomație navală a bifat un nou capitol care va rămâne consemnat. Aceste rânduri sunt scrise în timp e motorul navei deja a pornit, iar venerabilul velier vibrează, la propriu și la figurat, de forfota manevrei de plecare de la cheu. Următoarea escală: coasta de sud-est a Italiei.

 

De la bordul navei-școală „Mircea” a consemnat Cristina Sîmbeteanu,

ofițerul de relații publice al marșului

 

Comunicat de presă

BackShare:   

Loading data ...